roospoland.reismee.nl

1e en 2e dag lesgeven

29 april

Hallo allemaal!
M'n eerste twee dagen lesgeven zitten erop. Wat een beleving is dat zeg. Het viel me gelijk al op dat het bijna onmogelijk was om met de kinderen te communiceren, omdat ze alleen losse woorden Engels kunnen en het al heel snel te snel gaat. De kinderen zijn 7/8 jaar oud.
"Good afternoon!" Dat begrepen ze, fieuw.. We begonnen met het maken van naamkaartjes, dat snapte ze gelijk want we deden het voor. "My name is.." "Your name is.." Daarna gingen we verder met de kleuren. Die konden ze eigenlijk al wel goed. Alleen het schrijven ervan hadden ze nog niet echt onder de knie, dus het was goed dat we dat deden.
Het is zo raar, want soms wil je wat zeggen, maar ze verstaan dat gewoon echt niet. En ja hoe moet je het ze dan uit gaan leggen? Gelukkig liep er wel een coƶrdinator rond die wat dingen voor ons kon vertalen.
De kinderen gaan in de ochtend van 8 tot 1 naar school, normale school. In de middag geven wij Engelse les, dat is vrijwillig, van 2 tot 5 waarvan 2x 30 min pauze. En dat hebben ze echt nodig.. Ze krijgen zoveel info te verwerken!!
We stonden met z'n drieƫn voor de klas, nee dat is echt niet leuk. Vooral ook omdat ik het gewend ben om gewoon m'n eigen lessen te geven. Het bedenken van de lessen werd daardoor ook wat lastiger omdat iedereen weer anders over iets denkt.. Helaas..
Vandaag was de Braziliaanse er niet en konden we met z'n 2e lesgeven. Dat was stukke beter.. De kinderen doen zo goed mee!! De jongens zijn soms wat lui, maar doen uiteindelijk ook mee. Gister heb ik ze het liedje "if you're happy and you know it" aangeleerd, eerst was het alleen gebrabbel maar vandaag zongen ze goed mee, zo leuk!
Het aanleren van zelfgemaakte bingo was nog een heel ding, want hoe leg je ze uit dat ze zelf 6 getallen mogen kiezen? Op het bord voorgedaan, maar ze schreven de cijfers over, toch anders proberen. Maar de aanhouder wint en het lukte ze! Dat ze een getal moesten omcirkelen dat we oplazen was ook erg lastig. Ze zeiden het niet, maar je zag een huhhhh? In hun ogen.
Opeens had 1 jongen z'n kaart vol dus wij in koor, BINGOOO! Geen teken van de kinderen alleen grote ogen. Uiteindelijk snapte ze het en vroegen ze vanochtend gelijk naar bingo. Ongelooflijk dat ik bingo me zelfgekozen getallen zonder woorden uit heb moeten leggen. Kan er achteraf erg om lachen.
In de pauze vandaag heb ik meegespeeld met een soort verstoppertje, en een ren steen-papier-schaar spel. Geweldig! Ze vonden het ook erg leuk dat ik mee deed.
De kinderen maken me zo blij! Echt heel leuk.