roospoland.reismee.nl

Lesgeven en Gili Trawangan

4 mei

2e weekend alweer voorbij, morgen start m'n 2e week lesgeven.
Ik heb het zo erg naar m'n zin gehad met lesgeven! Heb ze 2 liedjes aangeleerd. Wauw, wat vind ik het leuk om die kinderen een liedje te leren.. ze doen zo goed mee, ze vinden het alleen wel erg lastig. Maar toen kwam mijn juffen ervaring naar boven. Ik heb wel eens gezegd dat ik al die stappen om een liedje aan te leren onzin vind, maar muziek leraar van de pabo. Je had gelijk...
Ik speel spelletjes met ze in de pauze, ze vinden dat zo leuk!
Mis Mis Mis, 1,2,3 sangsai? Mis Mis Mis (steen papier schaar gebaar).
Ook de drama juf komt naar boven hier in Bali. Je kunt zo moeilijk met ze communiceren, dus gek doen gebaren en zingen werkt echt!
Buiten dat ik het lesgeven echt heel leuk vind zitten er ook echt een paar nadelen aan vast..
Ik sta nu met z'n 3e voor 1 klas en dat is echt te veel.. Snak er zo naar om die klas gewoon voor mezelf te hebben..
Ook wisten we gewoon niet wat de kinderen al wisten.. Er is geen beginsituatie voor de klas en ik heb het idee dat er steeds hetzelfde voorgeschoteld wordt en niet aan de spelling gewerkt wordt. Dat zou ik nog eens een uitdaging vinden, om dat allemaal goed voor elkaar te maken. Heb dit natuurlijk wel doorgegeven aan de organisatie.

We zijn net een paar uur terug van Gili Trawangan. Zoek maar op op Google. Zo mooi.. Onbeschrijflijk.. We gingen er met de boot heen 1,5uur, over crowded.... Naja, 1,5 uur viel mee want ik was alleen maar geconcentreerd op de zee, hopend dat er een dolfijn of een andere vis vandaag zou komen. En ja hoor, dolfijnen. Ik was zo van jaa!! En keek om me heen, maar iedereen sliep..

Het eiland was zo anders dan Bali! Niet al die brommers, al die auto's..
Alleen fietsen en paard en wagen.
Helaas werd ik waarschijnlijk na het eten van zeesnoek ziek.. Heb de volgende dag wel gesnorkeld en schildpadden zien zwemmen, maar weer een eigenlijk te overvolle boot deed me niet goed.
Mijn droom om zo'n supergrote grijs/groene Kreeft te eten viel in duigen.. Heb het einde van de middag en de avond nacht in bed doorgebracht.
De rit terug naar Bali vandaag ging goed omdat ik letterlijk 1,5 uur met m'n hoofd in de wind van de zee gehangen heb en genoten heb van het mooie uitzicht, de onvoorspelbare golven en de spetters in m'n gezicht.
Terug bij het huis voelde ik me weer vreselijk. Na een uurtje slaap en een rijstei dish ben ik er weer. Hopen dat ik er morgen weer helmaal ben om les te kunnen geven!

Ja, de Gili's zijn echt een aanrader.. Ga er heen!! Want ik wil er zeker nog een keer heen.

Even wat opvallende dingen die me maar blijven verbazen hier op Indonesiƫ:
- Langs de weg heeft bijna ieder huis een klein winkeltje. Ze zitten daar de hele dag te wachten op hongerige toeristen.
- Het is hier zo druk op de wegen. De weg vol met auto's en vooral scooters. Het schier hier ook gewoon niet echt op, omdat de wegen zo smal zijn en iedereen elkaar in wilt halen. Ik heb het idee dat alle mensen ergens zo snel mogelijk moeten zijn, terwijl het eigenlijk het tegenovergestelde is. De auto's en scooters zoeken altijd wel een manier om in de halen. TOET TOET TOET, (aan de kant ik moet er nu langs!) en ja ze duwen zich er ook gewoon langs. Het kan niet krap genoeg zijn. Zelf als een auto te hard rijdt en niet voor rood kan stoppen crost ie keihard door en toetert maar wat om de auto's te laten weten dat hij er nog langs moest. Er is een snelweg, niet dat er heel hard gereden wordt, maar er is op elke weg geen snelheidslimiet. Ook is het raar dat het niet zo is als in Nederland dat je niet rechts in mag halen. Je mag van alle kanten inhalen, en als et niet snel genoeg gaat kan er ook nog door de berm gereden worden.
- Een helm dragen is verplicht, maar als een ouder iemand op een scooter zit met een kind draagt het kind bijna nooit een helm.. Wat ik heel raar vind..
- In een restaurant staat altijd genoeg personeel, achter de bar of in de bediening. Eigenlijk te veel.. Een beetje te niksen, of heel druk met elkaar iets uitzoeken.
Opvallend is ook dat je bijna nooit tegelijk je eten krijgt! Je zit zo'n beetje te staren naar iemand anders z'n eten.

Nog veel meer opvallende dingen hier, maar die bewaar ik. Om 8 uur wilde ik ook graag 2 minuten stil zijn, omdat het hier 6 uur later is en dat om 2 uur s nachts is, doe ik het hier om 8 uur plaatselijke tijd.

Bye bye!

X Bunga mawar

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!